Banan klaver - Makermaker

Deltagere

Dato
22-05-2019
Kontaktperson
Christina k. Rossing
Kontaktinfo
Christina k. Rossing - christinarossing@yahoo.dk solsikkestuen - 72358416 Børnehuset Birkedal - 72358410
Antal børn
8

Aldersgrupper

  • 3-årige
  • 4-årige

Pædagogiske temaer

Kort beskrivelse

vi ville gerne lære at bruge makermaker, så jari kom og hjalp os i gang Vi ville prøve at lave et klaver med bananer eller måske på en trappe

Teknologier

  • Makey Makey
  • bærbar

Kompetencefelter

  • Maker

Læreplanstemaer

  • Alsidig personlig udvikling
  • Krop, sanser og bevægelse

Beskrivelse

Konkret beskrivelse

Jeg havde valgt at invitere vores "søster-stue" med, så vi var 8 børn og to voksen i vores alrum. vi havde 2 sæt makermaker og 2 computer og 10 bananer, og lidt modellervoks, som der er ledende. Vi sat ved to border, Jari var støtte og vejlede os med hvilken sider på nettet, at vi skulle ind på og hvordan man tilsluttede makermaker til banaerne. Vi fik hurtig gang i bananklaveret, men børnene mistede hurtigt interessen, så lavede vi et klaver på vores bakke - som er den man gå på, når man bruger rummet og går mellem vuggestue og børnehaven. Men vi havde lidt svært ved at fastholde dem, da de havde meget energi, så jeg lavede hurtigt en motorikbane, hvor klaveret indgik og på den måde blev børnene inddraget igen, vi lod klaveret blive efter vores lille eksperiment, så det skabte også glæder for de andre børn personale og forældre

Evaluering

Hvilke læringspotentialer så jeg på forhånd i eksperimentet – for mig og for børnene?

Jeg tænkte at det nok var de voksen som ville få mest ud af eksperimentet, så var meget nysgerrig på hvad børnene vil få ud af det.

Hvordan indgik børnene i eksperimentet / aktiviteten?

Børne var både observerende og dem som satte tinge sammen. Men mest afprøvede af klavererne, og de kom med ideer til banen og hvordan vi kunne tilpassede klaveret og banen undervejs

Refleksioner over egne positioneringer/sprogbrug/organisering

Når jeg skal "lege" med makermaker igen så vil jeg nok vælge at starte med en motorik bane, hvor et makermaker klaver indgår. Og vil måske bare lave banan klaveret på stuen hvor børnene bare prøver sig frem.. da jeg arbejde med en gruppe børne i alderen 3-4 år

Refleksioner over læringspotentialet for børnene

Oplevede at det var svært for de mindste at holde fokus/sidde stille med kompliceret it men hvis man bruger kroppen og tænker at hvis man "leger" med makeimakeri noget mere, så vil børnene få en større forståelse for hvordan det virker og kunne bidrag til hvordan man kan bruge det, tænker dog at de kommende skolebørn nok vil have letter ved at afkode makermaker og der på kunne inddrage det mere...