Cubetto som StoryCube

Deltagere

Dato
22-05-2019
Kontaktperson
Rasmus
Kontaktinfo
33661455
Antal børn
6

Aldersgrupper

  • 3-årige
  • 4-årige
  • 5-årige og ældre

Pædagogiske temaer

Kort beskrivelse

Vi brugte Cubetto som vi normalt bruger vores Story Cubes. Jeg startede en historie, hvorefter fik lov, én for én, at programmere Cubetto, således at den bevægede sig rundt på tæppet og landede på et billede, hvorefter barnet skulle inddrage elementet på billedet i en videre fortælling af historien.

Teknologier

  • Cubetto

Kompetencefelter

  • Sprog & udvikling
  • Kode

Læreplanstemaer

  • Alsidig personlig udvikling
  • Kommunikation og sprog

Beskrivelse

Konkret beskrivelse

Jeg lagde tæppet ud på gulvet. Præsenterede børnene for Cubetto og tæppets tema i korte træk og startede så historien.

Evaluering

Hvilke læringspotentialer så jeg på forhånd i eksperimentet – for mig og for børnene?

At børnene langsomt får en forståelse for at der findes en årsag og en konsekvens af hver handling gennem programmering.

Hvordan indgik børnene i eksperimentet / aktiviteten?

Børnene fik selv lov til at programmere en funktion og derefter inddrage det dertilhørende billede i den historie vi skabte sammen.

Refleksioner over egne positioneringer/sprogbrug/organisering

Det er vigtigt, at man husker at have nogle børn med i projektet, som måske i forvejen er glad for at fortælle historier.

Refleksioner over læringspotentialet for børnene

Med tiden fanger børnene, at de kan navigere hen til et billede, som de gerne vil inddrage i historien. Det lærer de måske ikke den første eller anden gang man udfører aktiviteten, så det er en god idé at være tålmodig og at gentage aktiviteten.