Trafik beebots

Deltagere

Dato
22-05-2019
Kontaktperson
Christina Rossing og Mary Holm-Larsen
Kontaktinfo
christinarossing@yahoo.dk eller mholmlarsen@yahoo.dk
Antal børn
6

Aldersgrupper

  • 3-årige
  • 4-årige
  • 5-årige og ældre

Pædagogiske temaer

Kort beskrivelse

De voksne laver en kørebane, a la Hareskovbys vej, med malertape imellem tre stuer. Der skal være parkeringspladser, fodganger felte, vejkryds, m.m. Børnene kan køre med Beebots på banen. De skal forstå/tage hensyn til skiltene og de andre Beebots. Vi ville gerne have at børnene lære om trafikken og øve sig i at tage henyn til hinanden, samt øve sig i koding af Beebottene.

Teknologier

  • Bee-Bot

Kompetencefelter

  • Kode

Læreplanstemaer

  • Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling

Beskrivelse

Konkret beskrivelse

Vi tegnede en bane med parkerings pladser, hajtænder, fodgangerfelter og vejkryds. Børnene blive viste hvordan man koder og bruger en Beebot. Vi snakkede om trafik skilte og regler. Så kørte en gruppe af op til 6 børne ad gangen på banen. Hvis et barn kørte dens beebot ind i de andres beebotter tre gange, skal barnet holde pause og et andet barn kommer til at styre den pågældendes beebot.

Evaluering

Hvilke læringspotentialer så jeg på forhånd i eksperimentet – for mig og for børnene?

Børnene lære mere om trafik regler, øver sig i sociale færdigheder , som at tage hensyn, vente på tur, og de lære at kode Beebotterne for at kunne gennemføre banen.

Hvordan indgik børnene i eksperimentet / aktiviteten?

Børnene var med til diskutioner ang trafik regler og skilte. De har kodet deres Beebot og kørte på banen.

Refleksioner over egne positioneringer/sprogbrug/organisering

Refleksioner over læringspotentialet for børnene