Hovedlus på 3D printeren

Deltagere

Dato
22-05-2019
Kontaktperson
Morten og Michala
Kontaktinfo
På Farum vejgård
Antal børn
15

Aldersgrupper

  • 4-årige

Pædagogiske temaer

Kort beskrivelse

Mere viden om lus, og at printe en lus ud på 3D printeren, for at gøre den håndgribelig

Teknologier

  • 3D printer XYZ

Kompetencefelter

  • Maker

Læreplanstemaer

  • Natur, udeliv og science

Beskrivelse

Konkret beskrivelse

Vi holder morgensamling, hvor vi taler begejstret om hovedlus, og om makrouniverset i hovedbunden. Vi snakker om deres livscyklus, levevis, formering, dyrenes evne til at tilpasse sig, og evne til at flytte sig fra en vært til en anden. De lever af offerets blod !!! Vi ser billeder på ipad'en, og snakker om lusens fysiske form, og om nuancerne mht kropsform, antallet af ben, munddele, farve osv Alle børn skal tegne en på papir. Vi modulere en lus i 3D og sætter printeren til at printe mens børnene er på legepladsen (da det tager en del tid) Til eftermiddagsmaden præsenteres børnene for en 3D lus

Evaluering

Hvilke læringspotentialer så jeg på forhånd i eksperimentet – for mig og for børnene?

Præsentere børnene for ny og spændende viden. De får lov at tegne en udgave af en lus i 2d og vi modulere en 3D lus på pc'en, og printer ud. Resultatet kan børnene se som 3D print til eftermiddagsmaden kl 14

Hvordan indgik børnene i eksperimentet / aktiviteten?

Motiverede og videbegærlige. I relativ moderat omfang kan børnene være med til at modulere 3D modellen

Refleksioner over egne positioneringer/sprogbrug/organisering

Den voksne undre sig sammen med børnene, og udbreder sin viden.

Refleksioner over læringspotentialet for børnene

Billeder på ipad'en er utroligt potente mht at anskueliggøre ting vi snakker om. En udprintet 3D model kan udbygge det ydeligere, men det kræver at figuren er "ægte 3D", og ikke en flad 2d model. Der er altså plads til forbedringer :-/