Projekter

  • Lyd skattejagt med big points.

    • Vi laver en skattejagt med Big points. Indtal en instruktion, f.eks. "hop ti gange og find den blå klods". Klodserne placeres rundt om på legepladsen eller i huset. Vi viser børnene hvordan klodserne aktiveres. Løbet kan med fordel laves med børene i små grupper.
    • Natur
    • Musik og bevægelse
    • Sprog & udvikling
    • Outdoor Big Points
  • Leg med teknik Og lyd

    • optagelser af lyde via Audacity program samt hardware Touch Board start kit
    • BARE Conductive
    • Medie
  • Lydskattejagt

    • Jeg lavede en lydskattejagt på legepladsen for vores nye børn, så børnen vil lære legepladsen at kende.
    • Kode
    • optageklemmer
  • Green screen på stuen

    • Spontan lege med green screen i morgen på stuen, jeg har et barn på stue, som spørg mig hver dag, om hvad skal vi lave fra it-kasse i dag, så den dag besluttede vi at det var green screen vi ville lege med, ved at tage billeder med. Børnene ville gerne være Ninja, så det tog vi udgangspunkt i.
    • Medie
    • Green Screen
    • ipad
  • Banan klaver - Makermaker

    • vi ville gerne lære at bruge makermaker, så jari kom og hjalp os i gang Vi ville prøve at lave et klaver med bananer eller måske på en trappe
    • Maker
    • Makey Makey
    • bærbar
  • De tre Bukke Bruse (rev.)

    • Børnene har arbejdet med de tre bukke bruse. De har fået læst historien op og udfra den, har de lavet deres egen fortælling i børnesprog, som hænger tilgængeligt for børnene i daginst. Som en naturlig videreudvikling af børnenes fortælling har de lavet en stopmotion-film. Børnene har fået styrket deres fortælleevne, og samarbejdsevne, samt været med i et forløb hvor de har fået ejerskab over et færdigt produkt.
    • Sprog & udvikling
    • Maker
    • Medie
    • 3D printer XYZ
    • Animations Studio - Copenhagen Bombay
    • ipad
  • De tre bukke bruse

    • Børnene har arbejdet med de tre bukke bruse. De har fået læst historien op og udfra den, har de lavet deres egen fortælling i børnesprog, som hænger tilgængeligt for børnene i daginst. Som en naturlig videreudvikling af børnenes fortælling har de lavet en stopmotion-film. Børnene har fået styrket deres fortælleevne, og samarbejdsevne, samt været med i et forløb hvor de har fået ejerskab over et færdigt produkt.
    • Maker
    • Medie
    • Animations Studio - Copenhagen Bombay
    • ipad
    • 3D printer XYZ
  • Orienteringsløb

    • Vi lavet et orienterings løb som vi brugte som en del af en fernisering og afslutnings fest for børnene og deres forældre.
    • Medie
    • Outdoor Big Points
    • Sound A Round
    • optageklemmer
  • De tre Ozobruser

    • Børnene skulle lege de tre bukke bruse. Vi startede med at tegne Hitorien på papir, derefter erstattede vi Bukkebruser og trold med ozobotter, trolden havde horn. Der var farvekoder der indikerede hvornår der skulle fortælles hvad i historien. Til det brugte vi taleklemmer. Børnene lærte at inddrage ozobotter i historien og at historier kan fortælles på mange forskellige måder.
    • Sprog & udvikling
    • Kode
    • Ozo-Bot
    • optageklemmer
  • Bare conductive

    • Vi skulle lære produktet at kende, vi havde Jari med hvilket var rigtig godt. Vi brugte det i forhold til vores projekt om mad, hvor vi fik gjort vores plakat med mad pyramide på talende.
    • Maker
    • BARE Conductive
  • Cubetto som StoryCube

    • Vi brugte Cubetto som vi normalt bruger vores Story Cubes. Jeg startede en historie, hvorefter fik lov, én for én, at programmere Cubetto, således at den bevægede sig rundt på tæppet og landede på et billede, hvorefter barnet skulle inddrage elementet på billedet i en videre fortælling af historien.
    • Sprog & udvikling
    • Kode
    • Cubetto
  • 3D printer elefant

    • Udgangspunkt i Elmerhistorie vi læser pt i børnehaven. Tegnet elefant i programmet doodle 3D og med hjælp fra voksen overførte tegningen til xyzware. Herefter printede vi figuren på da vinci minimaker.
    • Maker
    • 3D printer XYZ
    • ipad
  • Ozobots race

    • Vi lavede racerløb med Ozobots, hvor børnene selv tegnede baner. Vi lagde kodekortet så det var tilgængeligt og børnene brugte det flittigt. Vi oplevede, at de ikke gik så meget op i hvilke funktioner som robotterne lavede, men at det var farverne og selve det, at der var bevægelse, som blev et omdrejningspunkt for aktiviteten. Vi oplevede at børnene hjalp hinanden med at tegne, da flere af dem havde problemer med tuschernes udformning. Mange af børnene syntes at det var rigtig sjovt og spurgte i de efterfølgende dage, hvornår vi skulle lege med Ozobots igen.
    • Sprog & udvikling
    • Kode
    • Ozo-Bot
  • Leg med Ozobot i vuggestue

    • Leg med Ozobot i vuggestue
    • Kode
    • Ozo-Bot
    • ipad
  • Trafik beebots

    • De voksne laver en kørebane, a la Hareskovbys vej, med malertape imellem tre stuer. Der skal være parkeringspladser, fodganger felte, vejkryds, m.m. Børnene kan køre med Beebots på banen. De skal forstå/tage hensyn til skiltene og de andre Beebots. Vi ville gerne have at børnene lære om trafikken og øve sig i at tage henyn til hinanden, samt øve sig i koding af Beebottene.
    • Kode
    • Bee-Bot
  • Historie fortælling med Bee-bots

    • At motivere børnene til at indgå i leg og historiefortælling, med teknologi der kræver forståelse for syntaks og algoritme
    • Sprog & udvikling
    • Kode
    • ipad
    • Bee-Bot
  • Hovedlus på 3D printeren

    • Mere viden om lus, og at printe en lus ud på 3D printeren, for at gøre den håndgribelig
    • Maker
    • 3D printer XYZ
  • Mit Navn i 3D

    • Når børnene kan skrive deres eget navn, kan de skrive det på iPad og printe det på 3D printer hvorefter den kan hænges på deres garderobeplads.
    • Maker
    • 3D printer XYZ
    • ipad
  • En terning - fra analog til 3D print

    • At få en firkant på papir til at blive en fysisk terning, gennem forskellige processer
    • Maker
    • 3D printer XYZ
    • IsoSketch lineal
  • Bee-Bot historie

    • Bee-bot gik en tur
    • Bee-Bot
    • Pap
    • Tuscher
    • Andet
    • Kode
  • Raketaffyring for 3-årige

    • En affyringsrampe i haven.
    • Maker
    • Andet